Pliki cookie zawierają wyłącznie anonimowe informacje.
Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookie, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.
Fiat zawiesił nowe inwestycje we Włoszech do czasu uzyskania jasności o skutkach wyroku sądu, który uznał część przepisów pracowniczych za niezgodne z konstytucją podały media, cytując za agencją Reuters oświadczenie Sergio Marchionne, dyrektora generalnego Fiat/Chrysler. Jednocześnie zagroził on przeniesieniem produkcji planowanych nowych modeli Alfa Romeo i Maserati poza Włochy.
Powodem jest wyrok włoskiego Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł na początku lipca, że klauzula z ustawy pracowniczej z lat 70. ubiegłego wieku pozwalająca firmie samochodowej zakazać związkowi zawodowemu metalowców FIOM reprezentowania jej pracowników narusza konstytucję. Tymczasem od 2010 Fiat dokonywał inwestycji w niektórych włoskich fabrykach, m.in. w Pomigliano d’Arco, gdzie powstaje nowy model Pandy, w zamian za wyprowadzenie nowych zbiorowych umów pracowniczych wprowadzających bardziej elastyczne warunki pracy (np. przewidujące ich wydłużenie zmian i skrócenie płatnych przerw w pracy). Związek zawodowym metalowców FIOM nie poparł nowej umowy i wszczął postępowanie prawne wobec Fiata, które doprowadziło do wydania werdyktu przez Trybunał Konstytucyjny.
Szef Fiata, Sergio Marchionne w rozmowie z agencją Reuters stwierdził, że orzeczenie to czyni wątpliwymi umowy pracownicze, skoro zostały oparte na regułach uznanych przez sąd po części za niekonstytucyjne.
– Przed podjęciem dalszych inicjatyw we Włoszech musimy mięć jasne normatywne ramy prawne – stwierdził, przypominając o 700 mln euro planowanych inwestycji.
Natomiast w późniejszym wystąpieniu w Turynie Sergio Marchionne zwrócił się do rządu o zaproponowanie rozwiązania niepewności wywołanej werdyktem sądu. Szef Fiata chce zrozumieć konsekwencje orzeczenia, gdy sąd opublikuje uzasadnienie tego wyroku.
– Nie zamierzam inwestować ryzykownego kapitału w kraju, jeśli nie znamy, na jakiej podstawie możemy mieć stosunki pracownicze. Odpowiedzialnością rządu jest zwrócenie się do sądu o wyjaśnienie – zapowiedział dyrektor generalny koncernu.
Szef Fiat/Chrysler zagroził równocześnie przeniesieniem produkcji planowanych nowych modeli Alfa Romeo poza Włochy.
– Zamierzamy wznowić Alfę Romeo, ale to od Włoch zależy decyzja, czy auta te będą powstawać tu czy gdzie indziej – stwierdził Sergio Marchionne.
Jednymi z filarów odbudowy rynkowej pozycji włoskiego koncernu mają być marki Alfa Romeo i Maserati. Na opracowanie ośmiu nowych aut Alfa i sześciu Maserati zostanie przeznaczone 2 mld euro. Ma to zapewnić stabilne miejsce włoskiego koncernu w segmencie luksusowych samochodów, w którym dominują obecnie niemieckie marki: Audi, BMW i Mercedes-Benz.
– Jedyną naszą bronią jest to, że musimy wziąć kawałek sprzedaży rynku premium, na który nie byliśmy w stanie dostać się w przeszłości z powodu lenistwa lub niekompetencji. To wykorzystali nasi niemieccy przyjaciele. Naszym celem jest, aby zakłócić idylliczne środowisko, które oni stworzyli dla siebie – powiedział Sergio Marchionne, cytowany przez agencję Bloomberg.
Do najważniejszych inwestycji Fiata należy planowane na 2015 rozpoczęcie produkcji nowych modeli Alfa Giulia w Cassino oraz SUV-a Maserati Levante bazującego na Jeepie Grand Cherokee w Turynie – teraz ich produkcja może zostać przeniesiona do fabryk Chryslera i Jeepa w USA – a także nowego auta marki Jeep i Fiata 500 X. Dwa ostatnie miały powstawać we włoskim Melfi, jednak zdaniem analityków niewykluczone że zamiast tego będą produkowane w fabryce Fiata w Serbii.
(opr. zz)
MASZ CIEKAWĄ PROPOZYCJE
NAPISZ DO NAS!