Pliki cookie zawierają wyłącznie anonimowe informacje.
Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookie, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.
Ponad 106,7 mln zł czystego zysku (netto) uzyskał w 2012 Fiat Auto Poland. To o niemal 23 mln więcej niż w 2011, mimo spadku produkcji o jedną czwartą, a przychodów o jedną ósmą (wyniosły nieco ponad 14,1 mld zł). W piątek (15 marca 2013) walne zgromadzenie akcjonariuszy przyjęło sprawozdanie finansowe za ubiegły rok oraz powołało nowego prezesa spółki, którym został Luigi Galante.
Zatem zyski FAP rosły w ubiegłym roku szybciej (27,3 proc.) niż spadła produkcja samochodów (25,5 proc. do 348,5 tys. aut) i to mimo tego, że wynik finansowy spółki obciążyły – czyli zmniejszyły – rezerwy utworzone na poczet odpraw dla zwalnianych w tym roku pracowników. FAP nie podał jednak, jaka była wysokość tych odpisów.
Po raz pierwszy od 1992 ubiegłoroczny zysk brutto (przed opodatkowaniem) był wyższy od zysku netto i wyniósł 107,5 mln zł. Jak podkreślają komentatorzy oznacza to, że po raz pierwszy od 20 lat tyski Fiat zapłacił podatek dochodowy, wynoszący nieco ponad 700 tys. zł, czyli jakieś 0,65 proc. zysku. Dotychczas budżet zasilały jedynie podatki płacone przez pracowników od swoich wynagrodzeń, których podstawowa składka wynosi 18 proc.
Jednak podatki od płac będą obecnie mniejsze – nie dość, że w ubiegłym roku zamrożono w tyskim zakładzie stawki wynagrodzeń, to jeszcze poważnie zmalała tzw. baza podatkowa, czyli ilość podatników. Od początku 2012 załoga FAP zmalała o ponad jedną trzecią z 5,2 tys. do nieco ponad 3,4 tys. pracowników (od kwietnia 2013 ma być ich dokładnie 3.436), czyli o niemal 1.800 osób. Wśród tej grupy 1.430 zwolniono grupowo, a pozostałych indywidualnie „kapiąc” wypowiedzeniami przez niemal cały 2012.
Niestety podobnie jak w roku ubiegłym FAP najwyraźniej cały czas nie zamierza się podzielić zyskami z pracownikami, którzy go wypracowali. Zostały one bowiem w całości przeznaczone na zasilenie kapitału zapasowego spółki.
Piątkowe walne zabranie akcjonariuszy FAP powołało nowy zarząd spółki. Na fotelu prezesa zmarłego w listopadzie 2012 Enrico Pavoniego zastąpił 60-letni Luigi Galante, który ostatnio odpowiadał w koncernie Fiata za produkcję samochodów w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). W skład zarządu FAP powołano także: Czesława Świstaka, Andrzej Piętkę, Antoniego Grenia i Marka Kisza.
(inf)
MASZ CIEKAWĄ PROPOZYCJE
NAPISZ DO NAS!