Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, m.in. do tego, aby wyświetlić dopasowaną ofertę oraz zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie, które wykorzystujemy w celu jej dostosowywania do potrzeb użytkowników. Nie musisz obawiać się o swoją prywatność.
Pliki cookie zawierają wyłącznie anonimowe informacje.
Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookie, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.

Ankieta

Czekaj...

Tygodnik Solidarność

Tygodnik Solidarność

Rekreacja i kultura

W opracowaniu

 

Przywrócimy historię!

2012-09-07

Uczniowie, którzy nie zdecydują się na zadawanie historii na maturze – czyli ok. 88 proc. wszystkich – od tego roku szkolnego zakończą naukę tego przedmiotu po pierwszej klasie szkoły średniej. To efekt rozporządzeniem pani minister w rządzie D. Tuska (swoją drogą magistra historii) całkowicie marginalizującego naukę dziejów narodowych, a tym samym prowadzący do wyrugowania dziejów ojczystych z kanonu wiedzy młodych Polaków. Dlatego trzeba stanowczo przeciwstawić się takim działaniom obecnego rządu, składając podpis poparcia pod obywatelską inicjatywą „Przywracamy lekcje historii do szkół”.

Mamy mało czasu, ale wspólnie możemy ocalić pamięć o dokonaniach wielkich Polaków, która powinna być źródłem wiary w budowę silnej Ojczyzny przez przyszłe pokolenia. Poczucie wspólnoty i więzi pomiędzy rodakami można stworzyć tylko poprzez znajomość polskiej historii, która jest nauczycielką życia. Jest drogowskazem i przestrogą, jest budowanym przez lata zbiorem mądrości, którego nie można przekreślić za pomocą jednego rozporządzenia. Dlatego apelujemy do wszystkich o składanie w siedzibach międzyzakładowej Solidarności FAP w Bielsku-Białej i Tychach podpisów pod Obywatelskim Projektem Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, przywracającym naukę historii (treść projektu – czytaj tutaj).

Dyskryminowana przez rząd D. Tuska historia uczy, że były takie okresy w dziejach Polski, gdy nie tylko była zakazana nauka jej historii, ale gdy w szkołach nie uczyło się w ojczystym języku. Dzisiaj młodzież o tych wydarzeniach powinna się uczyć w szkole, pamiętając, że drogowskazem Polaków nawet w najcięższych czasach zaborów, okupacji i wojen były słowa: BÓG – HONOR – OJCZYZNA.

Dlatego ministerialne założenie, że historia ma być nauczana jako przedmiot obowiązkowy jedynie w pierwszej klasie liceum najdelikatniej można nazwać – jak słusznie zauważył prof. Antoni Dudek z Uniwersytetu Jagiellońskiego – idiotycznym, ale również antynarodowym i antypaństwowym. Nie ulega bowiem wątpliwości, że wszelkie działania degradujące polską szkołę, naukę i kulturę naruszają podstawy naszej państwowości. Ograniczanie przedmiotów humanistycznych, ale także przyrodniczych i matematycznych w szkołach średnich, likwidacja instytucji kultury, próby wyprowadzenia religii ze szkół to prosta droga do upadku Rzeczpospolitej, które takie będą, jakie ich młodzieży chowanie – cytując ponadczasowe słowa kanclerza Jana Zamoyskiego. Bez znajomości historii „nowocześni licealiści” nie będą nawet wiedzieć, że Stanisław Staszic też tylko cytował fundatora Akademii Zamojskiej.

Podpisy pod Obywatelskim Projektem Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, przywracającym naukę historii można składać codziennie w siedzibach NSZZ Solidarność FAP w Bielsku-Białej i Tychach. Jeśli możesz zebrać również podpisy swoich znajomych, przyjaciół lub pełnoletnich członków rodziny, to w naszej siedzibie dostaniesz odpowiedni formularz. Możesz go także samodzielnie pobrać tutaj i wydrukować. Im więcej nas zaangażuje się w zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy przywracającym lekcje historii w polskiej szkole, tym większa szansa, że uda się nam ocalić poczucie tożsamości narodowej wśród polskiej młodzieży.

Zróbmy to wspólnie dla dobra przyszłych pokoleń Polaków, niech będą dumni z tego, że są Polakami i z wielkiego dorobku swoich przodków.

(MrS)

 

Więcej o obywatelskiej inicjatywie „Przywracamy lekcje historii do szkół” czytaj tutaj